Kilka słów na temat wózki widłowych i ich praktycznego zastosowania

wozek-widlak

Wózek widłowy to bardzo pomocny sprzęt, który okazuje się niezbędny w wielu zakładach pracy. Wykonywanie obowiązków pracowników, którzy zajmują się układaniem ciężkich ładunków w magazynach czy fabrykach byłoby niemal niemożliwe, bez odpowiednich narzędzi – wózek transportowy jest jednym z nich.

Laik – człowiek, który nie znajduje się w temacie nie wie, że wózki widłowe różnią się od siebie i przeznaczone są do różnego rodzaju zadań. Charakterystyczne cechy i szczegółowe parametry sprawiają, że specjaliści mogą wyróżnić szereg rodzajów i typów wózków jezdniowych. W praktyce stosuje się podziały zaproponowane w Polskiej Normie, mając również na uwadze inne rozróżnienia .

Wózki jezdniowe, które posiadają napęd silnikowy, można ogólnie podzielić na kilka rodzajów: z napędem elektrycznym (sieciowym bądź akumulatorowym), spalinowym (niskoprężnym bądź wysokoprężnym) oraz z napędem innego rodzaju.

Wózki jezdniowe podzielić można również na kilka typów: wózki naładowne (towar ładuje się ręcznie bądź sprzętem, który nie jest bezpośrednio częścią wózka, nadają się do poziomego transportu ładunków), wózki unoszące (posiadają funkcję podnoszenia towaru na niewielką wysokość), wózki podnośnikowe (ładunek może być podnoszony na dowolną wysokość – zgodną z parametrami konstrukcyjnymi pojazdu), wózki ciągnikowe (są małe i zwrotne, służą do ciągnięcia przyczep) oraz wózki specjalne (przeznaczone do transportu specjalnego ładunku).

Każdy z wyżej wymienionych typów wózków jezdniowych posiada także swoje odmiany. Wśród wózków naładowanych wymienia się: platformowe, kolebowe oraz specjalizowane.Wózki unoszące można dodatkowo podzielić na: unoszące platformowe, unoszące widłowe, podsiębierne, bramowe jednobelkowe, bramowe dwubelkowe oraz unoszące specjalizowane.

Do wózków podnośnikowych zalicza się: z masztem wewnętrznym nie obejmującym ładunku, z masztem wewnętrznym z wysuwaną karetką, z masztem wewnętrznym obejmującym ładunek, czołowe, wysuwane czołowe, boczne, wysuwane czołowo boczne, obrotowe czołowo boczne oraz podnośnikowe specjalizowane. Do odmian wózków ciągnikowych należą natomiast: jednoosiowe, dwuosiowe, naczepowe i specjalizowane.

Sterowanie i możliwości wózków magazynowych

Wózki magazynowe są to pojazdy akumulatorowe, które ułatwiają prace magazynierom w większych, a także mniejszych magazynach. Pomagają szybko i sprawnie załadować towar przy jak najmniejszym wysiłku fizycznym. Ułatwiają transport wewnątrz oraz na zewnątrz zakładu, w razie takiej potrzeby. Dużą zasługą techniki jest jej rozwój do tego stopnia, aby ułatwić pracę człowiekowi. Są również minusy tego postępu, gdyż zastępuje to pracę ludzką w wielu przypadkach i redukcję etatów. Dzięki temu postępowi pracę wykonuje się szybciej i efektowniej.

Wózki widłowe dzielimy na wózki jezdniowe i wózki jezdniowe podnośnikowe. Wózek przeznaczony jest do przewozu z miejsca na miejsce towarów o różnorodnej masie. Dopuszczalna ładowność wózka to kilkadziesiąt ton. Oprócz magazynów wózki wykorzystywane są w fabrykach, na portach oraz w hurtowniach. Wyróżniamy kilka rodzajów wózków: elektryczne, akumulatorowe, benzynowe, zasilane olejem napędowym. W zależności od kryterium eksploatacji wyróżniamy wózki unoszące, naładowne, skrętne, podnośnikowe, kontenerowe.

Samo sterowanie wózka obejmuje: sterowanie tzw. układem jezdnym oraz masztem i widłami. W większości wypadków, wózki posiadają tylko dwa biegi: do przodu oraz wsteczny. Ich prowadzenie znacznie różni się od prowadzenia samochodu. Wózek jest bowiem zwrotniejszy a poza tym operator nieustannie musi mięć świadomość o środku ciężkości wózka.

Wózek widłowy może transportować nawet do 5 ton towaru. Zdarzają się udźwigi mające niemal 50 ton. Dlatego operatorzy muszą być bardzo ostrożni i cały czas skupieni na swojej pracy. Najmniejszy błąd może się bowiem zakończyć tragicznie. To dlatego, osoby prowadzące taki sprzęt, muszą zdodbyć specjalne uprawnienia do prowadzenia wózka widłowego.

Operowanie ładunkiem

Wózki magazynowe posiadają funkcje opuszczania i podnoszenia wideł a także na przechył masztu w przód bądź w tył.

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*